Σας ενημερώνουμε ότι το ΚΠΕ Ανωγείων θα δεχτεί για τους πρώτους φθινοπωρινούς
μήνες (Οκτώβριος- Δεκέμβριος) του σχολικού έτους 2019-2020, βάσει της εγκυκλίου
20064/Δ2/23/11/2016, σχολικές μονάδες Α/θμιας κ Β/θμιας Εκπ/σης, κατά
προτεραιότητα, της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, για να υλοποιήσουν προγράμματα ΠΕ του ΚΠΕ Ανωγείων, αυτή την
περίοδο μέχρι τα Χριστούγεννα μόνο μονοήμερα, στο πλαίσιο
της Πράξης «ΚΕΝΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΚΠΕ)-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»
υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ
ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας
και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι αιτήσεις θα πρέπει να σταλούν το
αργότερο μέχρι την Δευτέρα 7 Οκτωβρίου
2018 στους Υπεύθυνους Σχολικών Δραστηριοτήτων. Μόνο οι σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας
Λασιθίου και Χανίων, θα πρέπει να στείλουν τις αιτήσεις τους απευθείας στο
Κ.Π.Ε. Ανωγείων, καθώς δεν υπάρχουν υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων (FAX : 28340-31791
και E-mail: mail@kpe-anog.reth.sch.gr).
Τα Προγράμματα Π.Ε. του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Ανωγείων κατά το σχολικό έτος 2019-20 είναι τα εξής:
1)
Στης Αμάλθειας τη γη, χρώμα, άρωμα, ζωή (Μονοήμερο και Διήμερο).
(Βιοποικιλότητα
και ενδημισμός, ένα ταξίδι στον θαυμαστό κόσμο της φύσης του Ψηλορείτη).
Η πραγματικότητα
του πλούσιου ανάγλυφου του Ψηλορείτη, που φιλοξενεί ένα
σημαντικότατο αριθμό ενδημικών της Κρήτης, είναι ένα βιωματικό «σχολείο»
βιοποικιλότητας και ενδημισμού. Οι μαθητές μυούνται στους όρους «οικοσύστημα»,
«βιοποικιλότητα» και «ενδημισμός», καθώς και
σε ένα επιστημονικό τρόπο εξερεύνησης και καταγραφής του φυσικού περιβάλλοντος.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές του
Γυμνασίου και Λυκείου, ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ
2)
Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα (Μονοήμερο - Διήμερο-Τριήμερο)
(Από τα ρω του έρωτα στο ρου του νερού,
ακολουθώντας τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού).
(Από τα ρω του έρωτα στο ρου του νερού,
ακολουθώντας τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού).
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά των εκπαιδευτικών βαθμίδων (Δημοτικό,
Γυμνάσιο, Λύκειο ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ). To ανάγλυφο του Ψηλορείτη σε συνδυασμό με
τις ιδιότητες του ασβεστολιθικού πετρώματος επιτρέπει στο μαθητή να
παρακολουθήσει όλους τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού, αλλά και τις
τεχνητές παρεμβάσεις του ανθρώπου για την εκμετάλλευση του νερού. Ακόμη μπορεί
να παρακολουθήσει το δρόμο του χιονιού, καθώς λιώνει και κατεβαίνει από το
βουνό. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσκεψη σε σπήλαια της περιοχής, όπου γίνεται
ξενάγηση στη βιοκοινωνία των σπηλαίων, στους μύθους και τους θρύλους τους .
3)(Α, μπε, μπα,
μπλομ… που τρέχει το νερό;) (Μονοήμερο)
ακολουθώντας τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού, για
μαθητές
Νηπιαγωγείου και πρώτες
τάξεις του Δημοτικού
4)
Επίσκεψη στο σπίτι του βοσκού,ακολουθώντας το μονοπάτι του
Αγίου Υακίνθου
(Μονοήμερο και Διήμερο)
Το πρόγραμμα αυτό αφορά στα
Μιτάτα-λιθόκτιστους οικισμούς του βουνού και απευθύνεται σε παιδιά όλων των
σχολικών βαθμίδων (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ).
Στο πρόγραμμα αυτό οι μαθητές μπορούν να δουν τα Μιτάτα, θολωτά λίθινα κτίσματα
του βουνού, ως αρμονική προέκταση του γεωλογικού τοπίου και ως μοναδική
οικολογική διαχείριση των δομικών υλικών της περιοχής σε συνδυασμό με τη
χρηστική τους λειτουργία ως παραδοσιακές κατοικίες των βοσκών. Μπορούν να
προσεγγίσουν βιωματικά το χώρο του μιτάτου, τη ζωή του βοσκού και να
παρακολουθήσουν τη διαδικασία της τυροκομικής μέσα στο χώρο αυτό.
5)
Παραδοσιακοί οικισμοί (Μονοήμερο)
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές
Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου. Το πρόγραμμα αφορά
στην αρχιτεκτονική και δόμηση παλιών και σύγχρονων κατοικιών της περιοχής.
6) «Ανακαλύπτω
τον μυστικό κόσμο των σπηλαίων»
(Μονοήμερο και Διήμερο).
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε
μαθητές Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές
του Γυμνασίου και Λυκείου ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσκεψη
σε σπήλαια της περιοχής του Ψηλορείτη, όπου γίνεται παρουσιάζεται η βιοκοινωνία των σπηλαίων, οι μύθοι και οι
θρύλοι τους .
7)
«Πως το Φυσικό Περιβάλλον γεννά Πολιτισμό…»(Μονοήμερο
και Διήμερο).
Το
πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου
ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ και αφορά στην επίδραση του Φυσικού Περιβάλλοντος στην γέννηση,
την παραγωγή και την εξέλιξη του Πολιτισμού. Στο Φυσικό Πάρκο Ψηλορείτη υπάρχει
πολιτισμική ποικιλία, παραγωγικές διαδικασίες των ανθρώπων, καλλιτεχνική
έκφραση και δημιουργία. Προσπαθούμε στο πρόγραμμα αυτό να ανιχνεύσουμε με
βιωματικά εργαστήρια τη σχέση αλληλεπίδρασης ανάμεσα στο φυσικό περιβάλλον και
στο πολιτισμό.Eιδικότερα εστιάζουμε στην υφαντική τέχνη, για την οποία έχει
παραχθεί και το εκπαιδευτικό υλικό, θεωρητικό μέρος και τετραδιο
δραστηριοτήτων.Το πρόγραμμα απευθύνεται σε όλες τις παραπάνω μαθητικές ομάδες
και ηλικίες, καθώς και σε φοιτητές και γενικά από μικρά παιδιά μέχρι ενήλικες
ομάδες, αλλα το εκπαιδευτικό υλικό και τα βιωματικά εργαστήρια προσαρμόζονται
ανάλογα την ηλικία και το γνωστικό υπόβαθρο των συμμετεχόντων.Το συγκεκριμένο
παραγόμενο εκπαιδευτικό υλικό αφορά μεγάλες τάξεις Δημοτικού, Γυμνασίου και
Λυκείου.
8) «Ζώντας αειφορικά: μειώνοντας το οικολογικό μας αποτύπωμα»
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Ε
και ΣΤ τάξης του Δημοτικού σχολείου και Γυμνασίου. Σκοπό έχει να κατανοήσουν οι
μαθητές τον τρόπο σχηματισμού του οικολογικού αποτυπώματος μέσα από
δραστηριότητες, παιχνίδια ,εργασίες να αμφισβητήσουν τις αξίες της καταναλωτικής κοινωνίας και να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές στην
καθημερινή τους ζωή, ώστε να έχουν μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα
9)
Φυσικό και Ανθρωπογενές Περιβάλλον:
Αξίες και Ανθρώπινα Δικαιώματα
στο
πλαίσιο της Αειφορίας(Πιλοτική εφαρμογή, μονοήμερο για μαθητές Ε, ΣΤ Δημοτικού,
Γυμνασίου και Λυκείου)
Σκοπό έχει να κατανοήσουν οι μαθητές τις αξίες και τα ανθρώπινα
δικαιώματα στο πλαίσιο της αειφορίας και στο πλαίσιο της στρατηγικής για την
εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη, η οποία περιέχει θέματα όπως μάχη για την
εξάλειψη της φτώχιας, ρόλος του πολίτη, ειρήνη, ηθική, υπευθυνότητα σε τοπικό
και παγκόσμιο επίπεδο, δημοκρατία, δικαιοσύνη, ανθρώπινα δικαιώματα (προσφυγικό
ζήτημα) κ.ά. στο πλαίσιο της διαχείρισης των φυσικών πόρων και της διαγενεακής
αλληλεγγύης.
Οι μαθητές που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες, συνεντεύξεις κ.ά. μπορούν να ευαισθητοποιηθούν και να προβληματιστούν .σε θέματα Φυσικού και Ανθρωπογενούςς Περιβάλλοντος: αναφορικά με τις Αξίες και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στο πλαίσιο της Αειφορίας, στο πλαίσιο της στρατηγικής της UNECE για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη(Education for Sustainable Development).
Οι μαθητές που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες, συνεντεύξεις κ.ά. μπορούν να ευαισθητοποιηθούν και να προβληματιστούν .σε θέματα Φυσικού και Ανθρωπογενούςς Περιβάλλοντος: αναφορικά με τις Αξίες και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στο πλαίσιο της Αειφορίας, στο πλαίσιο της στρατηγικής της UNECE για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη(Education for Sustainable Development).
10) Είμαστε… ό,τι Τρώμε: διατροφικές συνήθειες, περιβάλλον και υγεία (Μονοήμερο)
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά
μεγάλων τάξεων του Δημοτικού (Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄) και του Γυμνασίου και θα
λειτουργήσει πιλοτικά ως Μονοήμερο.
Το πρόγραμμα αφορά θέματα τροφής και
διατροφής, καθώς η καθημερινή διατροφή αποτελεί ζωτικής σημασίας διαδικασία για
κάθε ζωντανό οργανισμό. Η διαχείριση της τροφής ήταν η κινητήριος δύναμη στη
διαμόρφωση του κόσμου μας. Από τους πρώτους κυνηγούς, τα μεγάλα συμπόσια στα
Μινωικά ανάκτορα και ως την σημερινή εποχή, διαπιστώνουμε την ανάπτυξη και την
εξέλιξη του ελληνικού διατροφικού πολιτισμού. Ένα μέρος του είναι η Κρητική
διατροφή, η οποία προκάλεσε το ενδιαφέρον της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας
και είναι στοιχείο της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Η φιλοσοφία και η σύσταση
της κρητικής διατροφής διδάσκει ένα λιτό τρόπο ζωής που συμβάλει στην
ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων σε σχέση με την ποιότητα ζωής.
Μέσα από τα βιωματικά εργαστήρια του
συγκεκριμένου προγράμματος, επιδιώκεται οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα
που αφορούν στην αειφορική διαχείριση των φυσικών πόρων, να ενημερωθούν σχετικά
με το οικολογικό αποτύπωμα των τροφίμων, να προβληματιστούν και να αναπτύξουν
στάσεις και δεξιότητες ώστε να βελτιώσουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες.
11) Το
Γεωπάρκο του Ψηλορείτη, ένα Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO(μονοήμερο)
Το ΚΠΕ Ανωγείων, ύστερα από την υπ’
αριθμ. 19920/Δ2/6/2/2018 εγκριτική
απόφαση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. για την ίδρυση του Εθνικού Θεματικού Δικτύου του ΚΠΕ
Ανωγείων,
«Ψηλαφώντας τη μνήμη της γης μέσα από τη γεωποικιλότητα, τα Γεωπάρκα και τις
ανθρωπογενείς δραστηριότητες».θα υλοποιήσει πρόγραμμα σχετικό με θέμα:
Το Γεωπάρκο του Ψηλορείτη, ένα Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCOΤο
πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά των
εκπαιδευτικών βαθμίδων (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ). To
ανάγλυφο του Ψηλορείτη σε συνδυασμό με τις ιδιότητες του ασβεστολιθικού
πετρώματος επιτρέπει στο μαθητή να παρακολουθήσει όλους τους ορατούς και
αθέατους δρόμους του νερού που δοαμόρφωσαν το γεωλογικό αναγλυφο του Ψηλορείτη,
τους γεωλογικούς σχηματισμούς και τους γεώτοπους. Να γνωρίσουν στη σημασία της
γεωποικιλότητας και των Γεωπάρκων και τη σημασία της ανάδειξής στους, καθώς
τελούν υπό την αιγίδα της UNESCO,
την ανάδειξη της φυσικής κληρονομιάς του Γεωπάρκου του Ψηλορείτη.και τη σύνδεση των γεωλογικών χαρακτηριστικών του
Γεωπάρκου με τον ενδημισμό της περιοχής και τη διαμόρφωση του πολιτισμού. Να
αντιληφθούν πώς τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του τόπου διαμορφώνουν τον
πολιτισμό αλλά το χαρακτήρα των κατοίκων
και τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Ακόμη, να αναλάβουν πρωτοβουλίες
και δράσεις αρχικά σε τοπικό επίπεδο, να συνεργαστούν σε επίπεδο σχολείων, να
παράξουν προτάσεις, να ανταλλάξουν ιδέες, ώστε να γίνουν οι αυριανοί ενεργοί
πολίτες που θα διαχειριστούν αυτές τις περιοχές
H υπεύθυνη του ΚΠΕ Ανωγείων
Κεφαλογιάννη Ζαχαρένια