Το Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Κάστρων που συντονίζει το ΚΠΕ Μολάων (πληροφορίες για το Δίκτυο στην ιστοσελίδα του ΚΠΕ Μολάων www.kpemolaon.gr ), προτείνει κάποιες δράσεις που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν από τους/τις μαθητές/τριες για το ιωβηλαίο της Επανάστασης του 1821. Τα παραδοτέα/έργα των δράσεων αυτών θα αποσταλούν στο ΚΠΕ, έτσι ώστε και να επεξεργαστούν από τη Συντονιστική Επιτροπή και να αναρτηθούν στην σχετική ιστοσελίδα που θα δημιουργηθεί.
Με δεδομένο ότι πολλά από τα κάστρα συνέβαλαν στην εξέλιξη του αγώνα ανεξαρτησίας, όχι μόνο το 1821 αλλά και αργότερα ή νωρίτερα, σε απόπειρες απελευθέρωσης από τον τουρκικό ζυγό απευθυνόμαστε σε όλα τα σχολεία (Σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Επικράτειας).Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέξουν μια ή περισσότερες από τις παρακάτω προτεινόμενες δράσεις και να δημιουργήσουν με τους/τις μαθητές/τριές τους έργα / δημιουργίες τα οποία θα αποσταλούν στο ΚΠΕ ΜΟΛΑΩΝ για το δίκτυο «ΚΑΣΤΡΑ» μέσω των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης / Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσής τους. Η πρώτη φάση - δημιουργίας των έργων θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις διακοπές του Πάσχα, τέλος Απριλίου, ώστε να έχουμε ένα τελικό αποτέλεσμα τον Μάιο, το οποίο θα μπορέσει να παρουσιαστεί στα σχολεία.
Οι προτάσεις της Επιτροπής είναι οι ακόλουθες:
1. Μια εικονική περιήγηση στο κάστρο της περιοχής σας μέσα από γραβούρες ή απεικονίσεις στη χαρτογραφία η οποία θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο ως εικονική έκθεση
2. Συγγραφή μιας μικρής ιστορίας του κάστρου της περιοχής σας που έγινε κατά τη διάρκεια του αγώνα (μπορεί να έχει τη μορφή διηγήματος ή μυθιστορίας όχι πάνω από 4 σελίδες). Μπορεί να είναι ποίημα ή θεατρικό έργο.
3. Να συγκεντρωθούν στοιχεία του κάστρου / καστρομονάστηρου/ πύργου/ πυργοκατοικίας/ ερείπια κάστρων της περιοχής σας (όπως : γεωγραφική θέση, λίγα στοιχεία για την ιστορία του, για το ρόλο του στην επανάσταση του 21, θρύλοι και μύθοι για το κάστρο, 1-2 φωτογραφίες από σήμερα και 1-2 γκραβούρες από παλιά, προτάσεις για μια αειφορική διαχείριση του κάστρου, …). Στη συνέχεια η επιτροπή θα αναλάβει να δημιουργήσει ένα ψηφιακό χάρτη στο οποίο θα τοποθετήσει όλες τις πληροφορίες που κάθε σχολική μαθητική ομάδα συγκέντρωσε.
4. Δημιουργία ενός μικρού βίντεο (ιδιαίτερα η πρωτοβάθμια στο πλαίσιο της θεατρικής παιδείας) με μια ιστορία του κάστρου το οποίο θα αναρτηθεί στον ιστοχώρο που θα δημιουργηθεί.
Στη συνέχεια η επιτροπή θα αναρτήσει σε διαδικτυακό ιστότοπο, τις εικονικές περιηγήσεις, τις μικρές ιστορίες και τα στοιχεία των κάστρων ως ενιαίο σύνολο, αναδεικνύοντας όλες τις πληροφορίες που θα έχουν συλλέξει οι μαθητικές ομάδες αλλά και τις μαθητικές δημιουργίες.Να επισημάνουμε το γεγονός ότι οι εργασίες των μαθητών/τριών πρέπει να συνοδεύονται απαραίτητα από βιβλιογραφία / δικτυογραφία, για να είναι δυνατός ο έλεγχος των πληροφοριών και η αναφορά στους δημιουργούς.