Σας ενημερώνουμε ότι το ΚΕΠΕΑ/ΚΠΕ Ανωγείων για τους μήνες (Οκτώβριο- Δεκέμβριο) 2024πρόκειται να υλοποιήσει εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές / μαθήτριες και εκπαιδευτικούς της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Κρήτης. Τα διά ζώσης προγράμματα θα υλοποιούνται αποκλειστικά στο πεδίο για σχολικά τμήματα, τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Επίσης, θα υπάρχει η δυνατότητα για εξ αποστάσεως προγράμματα – ενημερώσεις μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης webex, στον «χώρο» της διαδικτυακής σχολικής τάξης. Τα προγράμματα αυτά θα έχουν διάρκεια μίας ή δύο διδακτικών ωρών, ανάλογα με τη δυνατότητα που υπάρχει. Προϋποθέσεις υλοποίησης: διαθέσιμη διαδικτυακή τάξη (webex εκπαιδευτικού), αίθουσα με διαδραστικό πίνακα ή υπολογιστή και βιντεοπροβολέα.
Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν οι ενδιαφερόμενοι/-ες εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Κρήτης μέχρι και την Δευτέρα 7 Οκτωβρίου, συμπληρώνοντας την ηλεκτρονική φόρμα https://forms.gle/f1zzGnBNiFWyJNH97
Προτεραιότητα για συμμετοχή στα παραπάνω προγράμματα έχουν α) όσοι / όσες συμμετέχουν στο Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που συντονίζει το ΚΠΕ Ανωγείων, β) όσοι / όσες προτίθενται να υλοποιήσουν πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ή ερευνητική εργασία κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, γ) όσοι / όσες εκπονούν εργαστήρια δεξιοτήτων με την τάξη τους. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέξουν από τα παρακάτω εκπαιδευτικά προγράμματα του ΚΠΕ Ανωγείων:
1) Στης Αμάλθειας τη γη, χρώμα, άρωμα, ζωή (Μονοήμερο ).
(Βιοποικιλότητα και ενδημισμός, ένα ταξίδι στον θαυμαστό κόσμο της φύσης του Ψηλορείτη).
Οι μαθητές μυούνται στους όρους «οικοσύστημα», «βιοποικιλότητα» και «ενδημισμός», καθώς και σε ένα επιστημονικό τρόπο εξερεύνησης και καταγραφής του φυσικού περιβάλλοντος. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου, ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ
2) Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα (Μονοήμερο )
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά των εκπαιδευτικών βαθμίδων (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ). To ανάγλυφο του Ψηλορείτη σε συνδυασμό με τις ιδιότητες του ασβεστολιθικού πετρώματος επιτρέπει στο μαθητή να παρακολουθήσει όλους τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού, αλλά και τις τεχνητές παρεμβάσεις του ανθρώπου για την εκμετάλλευση του νερού.
3)Α, μπε, μπα, μπλομ… που τρέχει το νερό;) (Μονοήμερο)
ακολουθώντας τους ορατούς και αθέατους δρόμους του νερού, για μαθητές
Νηπιαγωγείου και πρώτες τάξεις του Δημοτικού
4) Επίσκεψη στο σπίτι του βοσκού,ακολουθώντας το μονοπάτι του Αγίου Υακίνθου (Μονοήμερο)
Το πρόγραμμα αυτό αφορά στα Μιτάτα-λιθόκτιστους οικισμούς του βουνού και απευθύνεται σε παιδιά όλων των σχολικών βαθμίδων (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ).Μπορούν να προσεγγίσουν βιωματικά το χώρο του μιτάτου, τη ζωή του βοσκού και να παρακολουθήσουν τη διαδικασία της τυροκομικής μέσα στο χώρο αυτό.
5) Παραδοσιακοί οικισμοί (Μονοήμερο)
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου. Το πρόγραμμα αφορά στην αρχιτεκτονική και δόμηση παλιών και σύγχρονων κατοικιών της περιοχής.
6) «Ανακαλύπτω τον μυστικό κόσμο των σπηλαίων» (Μονοήμερο).
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού σχολείου και σε μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσκεψη σε σπήλαια της περιοχής του Ψηλορείτη, όπου γίνεται παρουσιάζεται η βιοκοινωνία των σπηλαίων, οι μύθοι και οι θρύλοι τους .
7) «Πως το Φυσικό Περιβάλλον γεννά Πολιτισμό…»(Μονοήμερο )
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ και αφορά στην επίδραση του Φυσικού Περιβάλλοντος στην γέννηση, την παραγωγή και την εξέλιξη του Πολιτισμού. Μέσα από βιωματικά εργαστήρια προσεγγίζουμε τη σχέση αλληλεπίδρασης ανάμεσα στο φυσικό περιβάλλον και στο πολιτισμό.Eιδικότερα εστιάζουμε στην υφαντική τέχνη, για την οποία έχει παραχθεί και το εκπαιδευτικό υλικό, θεωρητικό μέρος και τετραδιο δραστηριοτήτων.
8) «Ζώντας αειφορικά: μειώνοντας το οικολογικό μας αποτύπωμα»(Μονοήμερο)
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Ε και ΣΤ τάξης του Δημοτικού σχολείου και Γυμνασίουκαι Λυκείου ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ. Σκοπό έχει να κατανοήσουν οι μαθητές τον τρόπο σχηματισμού του οικολογικού αποτυπώματος μέσα από δραστηριότητες, παιχνίδια ,εργασίες να αμφισβητήσουν τις αξίες της καταναλωτικής κοινωνίας και να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές στην καθημερινή τους ζωή, ώστε να έχουν μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα
9) Φυσικό και Ανθρωπογενές Περιβάλλον: Αξίες και Ανθρώπινα Δικαιώματα
στο πλαίσιο της Αειφορίας( Μονοήμερο για μαθητές Ε, ΣΤ Δημοτικού, Γυμνασίου και ΛυκείουΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ)
Σκοπό έχει να κατανοήσουν οι μαθητές τις αξίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα στο πλαίσιο της αειφορίας και στο πλαίσιο της στρατηγικής για την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη, η οποία περιέχει θέματα όπως μάχη για την εξάλειψη της φτώχιας, ρόλος του πολίτη, ειρήνη, ηθική, υπευθυνότητα σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο, δημοκρατία, δικαιοσύνη, ανθρώπινα δικαιώματα (προσφυγικό ζήτημα) κ.ά. στο πλαίσιο της διαχείρισης των φυσικών πόρων και της διαγενεακής αλληλεγγύης, στο πλαίσιο της Αειφορίας,και της στρατηγικής της UNECE για την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη.
10) Είμαστε… ό,τι Τρώμε: διατροφικές συνήθειες, περιβάλλον και υγεία (Μονοήμερο)
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ
Το πρόγραμμα αφορά θέματα τροφής και διατροφής, καθώς η καθημερινή διατροφή αποτελεί ζωτικής σημασίας διαδικασία για κάθε ζωντανό οργανισμό. Η διαχείριση της τροφής ήταν η κινητήριος δύναμη στη διαμόρφωση του κόσμου μας. Μέσα από τα βιωματικά εργαστήρια του συγκεκριμένου προγράμματος, επιδιώκεται οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα που αφορούν στην αειφορική διαχείριση των φυσικών πόρων, να ενημερωθούν σχετικά με το οικολογικό αποτύπωμα των τροφίμων, να προβληματιστούν και να αναπτύξουν στάσεις και δεξιότητες ώστε να βελτιώσουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες.
11) Το Γεωπάρκο του Ψηλορείτη, ένα Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO(Μονοήμερο)
Το ΚΠΕ Ανωγείων, ύστερα από την υπ’ αριθμ. 19920/Δ2/6/2/2018 εγκριτική απόφαση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. για την ίδρυση του Εθνικού Θεματικού Δικτύου του ΚΠΕ Ανωγείων, «Ψηλαφώντας τη μνήμη της γης μέσα από τη γεωποικιλότητα, τα Γεωπάρκα και τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες».θα υλοποιήσει πρόγραμμα σχετικό με θέμα: Το Γεωπάρκο του Ψηλορείτη, ένα Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCOΤο πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά των εκπαιδευτικών βαθμίδων (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο ΕΠΑΛ, ΣΔΕ, ΕΕΕΚ). Να γνωρίσουν στη σημασία της γεωποικιλότητας και των Γεωπάρκων και τη σημασία της ανάδειξής στους, καθώς τελούν υπό την αιγίδα της UNESCO, την ανάδειξη της φυσικής κληρονομιάς του Γεωπάρκου του Ψηλορείτη.και τη σύνδεση των γεωλογικών χαρακτηριστικών του Γεωπάρκου με τον ενδημισμό της περιοχής και τη διαμόρφωση του πολιτισμού. Ακόμη, να αναλάβουν πρωτοβουλίες και δράσεις αρχικά σε τοπικό επίπεδο, να συνεργαστούν σε επίπεδο σχολείων, να παράξουν προτάσεις, να ανταλλάξουν ιδέες, ώστε να γίνουν οι αυριανοί ενεργοί πολίτες που θα διαχειριστούν αυτές τις περιοχές
12)«Ο Τοίχος έχει την δική του…ιστορία»: Δημοτικού-Γυμνασίου-Λυκείου(Μονοήμερο)
Το πρόγραμμα αφορά στην ιστορία του graffiti και την ανάγκη έκφρασης σε δημόσια θέα συναισθημάτων, σκέψεων, απόψεων, ιστοριών. Το γκραφίτι, η πρακτική του γραψίματος στο δημόσιο χώρο, συνεχίζει την πορεία του στους τοίχους της πόλης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.Από τα αρχαία ακιδογραφήματα μέχρι τα σημερινά ταγκς, τα γκραφίτι επεμβαίνουν ποικιλοτρόπως στο δημόσιο χώρο και πολύ συχνά συνυπάρχουν με αρχαιότητες και μνημεία. Αποτελούν, άραγε, στοιχεία πολιτιστικής κληρονομιάς;
Στο πλαίσιο του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν επισκέψεις με φύλλα εργασίας και εργαστήρια σε graffitiστ΄ Ανώγεια που διηγούνται τις ιστορίες επιφανών ανθρώπων της περιοχής(Νίκος Ξυλούρης, Ευαγγελία Κλάδου, Μιχάλης Σταυρακάκης)